25 - 29 de Noviembre de 2002

Montevideo, Uruguay

Radisson Victoria Plaza Hotel

 
CI15
 
Development of a micro world for the education of the Fundamental Mathematics, using OpenGL and Delphi

Rafael Rieder
Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões
rieder@via-rs.net
Jacques Duílio Brancher
Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões
jacques@uri.com.br
 
Abstract

The development of educational mathematical software for young of the Fundamental Teach, more than simply to do a search of educational ideas, is to plan concepts artistically well happened. The pedagogical and psychological recitals, with interdisciplinary contribution, and a better application of the computational resources, with the use of appropriate tools, are of vital importance for the materialization of an environment of aid in the education-learning process. Evidence this are the advances of Computer Science in education that indicate an exceptional tendency for continuous use of the multimedia and computers graphics, mainly for the education of substances that require exercises and simulated experiences. This work presents a research on the cognitive theories of education, on the Mathematical Science, in the origin of their difficulties, and education games models, relating them with Computer Science through the construction of computerized programs for such. With base in these concepts, is elaborated a project for development of the pedagogical game software, based in taxonomies of tutor and tool ship software. The concretion of this idea, in program form, is the available of a micro world that assists the teacher in the teaching of polynomials, waking up the youthful interest in using the computer to learn and to develop language, thought and concentration.

Keywords: Software, education, game, mathematics, microworld, polynomial, openGL

 
Resumo

O desenvolvimento de software matemático educacional para jovens do Ensino Fundamental, é mais do que simplesmente fazer uma busca de idéias docentes, artisticamente bem sucedidas. A fundamentação pedagógica e psicológica, com contribuição interdisciplinar, e uma melhor aplicação dos recursos computacionais, com a utilização de ferramentas apropriadas, são de vital importância para a concretização de um ambiente de auxílio no processo de ensino aprendizagem. Uma prova disto são os avanços da informática na educação, que indicam uma tendência excepcional para o uso contínuo da multimídia e computação gráfica, principalmente para o ensino de matérias que requerem exercícios e experiências simuladas. Este trabalho apresenta uma pesquisa sobre as teorias cognitivas de aprendizagem, sobre a ciência matemática, na origem de suas dificuldades de aprendizagem, e também modelos educacionais baseados no ensino através de jogos, relacionando-os com a informática através da construção de programas computadorizados para tal. Com base nestes conceitos, elabora-se um projeto para desenvolvimento do software educacional lúdico-pedagógico, baseado nas taxonomias de software tutelado e ferramental. A concretização desta idéia, em forma de programa, é a disponibilização de um micromundo que auxilia o professor no ensino de polinômios, despertando o interesse juvenil em utilizar o computador para aprender e desenvolver linguagem, pensamento e concentração.

Palavras Chave: Software, educação, jogo, matemática, micromundo, polinômios, openGL



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